Cinian toimittama verkkopohjainen palvelu tukee terveydenalan ammattilaisia työssään ja rohkaisee perheitä mukavampaan arkeen sekä terveellisempiin elämäntapoihin, askel kerrallaan, syyttämättä ja stressiä aiheuttamatta.

Suomen Sydänliiton Neuvokas perhe -palvelun loppukäyttäjiä ovat suomalaiset perheet, mutta merkittävän kohderyhmän muodostavat kuntien ja kaupunkien terveydenhoitoammattilaiset. He päättävät siitä, minkälaista materiaalia vauva- ja lapsiperheiden palvelujen yhteydessä käytetään.

Neuvokas perhe -aineisto oli aiemmin käytettävissä vain kartonkiin painettujen korttien muodossa. Osa kunnista luopui kartonkikorteista kustannussyistä ja lisäksi perheiden kanssa työskentelevät terveydenhoitajat kertoivat, että perheet käyttäisivät mieluummin hyväkseen verkkopohjaista työkalua. Nämä seikat antoivat alkusysäyksen Neuvokas perhe -toiminnan muuttamiselle digitaalisen palvelun muotoon.

sydanliitto-digipalvelu_cinia

Digitaalinen palvelu tarjoaa monia hyötyjä

Verkkoympäristössä toimiva digipalvelu koettiin luontevammaksi. Sitä käytettäessä informaatio ei kadonnut, niin kuin fyysisten korttien ja täytettävien paperien kohdalla saattoi käydä. Verkossa annettuja vastauksia pystytään tallentamaan ja analysoimaan helpommin tutkimus-tilastokäyttöä varten.

sitaatitDigitaalinen Neuvokas perhe -kortti mahdollistaa sen, että voimme jättää tarvittaessa yhden askeleen välistä, ja saamme viestimme suoraan perheille. Halusimme kertoa ideologiamme mukaan armollisesta arjesta ja tukea perheitä hyvinvointiin liittyvissä kohtuullisissa tavoitteissa sekä arjessa jaksamisessa. Tässä onnistuimme mielestäni Cinian kanssa erinomaisesti", sanoo Suomen Sydänliiton kehittämispäällikkö Terhi Koivumäki.

Palvelumuotoilun keinoin onnistuneeseen lopputulokseen

Palvelun kehittäminen aloitettiin asiakastarpeen selvittämisellä. Mukana olivat niin ammattilaisroolissa olevat terveydenhoitajat kuin loppukäyttäjiä edustava perheraati. Aiempi fyysiseen korttiin perustuva palvelu pureutui yksityiskohtiin, mutta uudesta palvelusta haluttiin sisällöllisesti hiukan kevyempi ja kohderyhmää houkuttelevampi.

Tarvekartoituksessa keskusteltiin perheiden arkeen liittyvistä teemoista sekä kysymyksistä, ja nämä määrittelivät palvelun sisällöllisen rungon.

”Palvelumuotoilun mukaisesti suunnittelimme tulosten perusteella verkkototeutuksen rakenteen. Toteutimme erilaisia käyttöliittymäluonnoksia, joiden perusteella tehtiin päätös siitä, minkälaiselta palvelu voisi näyttää. Palvelun toimivuus mobiililaitteilla oli tärkeää, joten panostimme tähän alusta saakka”, kertoo ratkaisun pääkehittäjä Niro Åhman Cinialta.

Ehdotus esiteltiin eri testiryhmille ja saatujen kommenttien perusteella palvelua kehitettiin edelleen. Visuaalisuuteen kiinnitettiin erityisen paljon huomiota, eikä ehkä hiukan ankarilta vaikuttavia liikennevalovärejä haluttu korostaa.

Verkkosivuilla olevasta testistä tehtiin konsultoivampi eli vastaajille kerrotaan, miten he voivat parantaa omia vastauksiaan, ja mistä kohtaa verkkosivustoa voi lukea lisätietoja jokaisesta aiheesta.

”Cinian kanssa yhteistyö on sujunut ehdottomasti kaikista parhaiten”

Terhi Koivumäki kehuu projektin sujuneen erittäin hyvin, mistä hän kiittää erityisesti helppoa ja sujuvaa yhteydenpitoa. Myös terveydenhoitajilta ja loppukäyttäjiltä on tullut positiivista palautetta.

”Arvostan todella paljon sitä, että sain aina sähköposteihini nopean vastauksen. Vaikka kysymyksiini ei olisi osattu vastata heti, niin sain silti tiedon, että yhteyshenkilömme ovat ottaneet esittämäni asian työn alle. Me emme ole itse tietotekniikan asiantuntijoita eikä esimerkiksi etukäteissuunnittelu ollut puoleltamme aivan riittävää, mutta silti koin, että meitä arvostettiin asiakkaana. Cinia tuki meitä myös budjetin seurannassa eli tiesimme aina, missä mennään. Minulla on paljon kokemusta IT-talojen kanssa toimimisesta, mutta Cinian kanssa yhteistyö on sujunut ehdottomasti kaikista parhaiten”, kertoo 15 vuotta alalla ollut kehittämispäällikkö.

”Pienten lasten isänä Niro oli meille ihanteellinen valinta koodaajaksi sillä hän ymmärsi, mistä palvelussa on kyse. Hän ja yhteyshenkilönä toiminut Tero Äijälä halusivat aidosti ymmärtää ideologiaamme ja tapaamme tehdä työtä. Muut alan yritykset näkevät työn vain IT-ratkaisuna, mutta cinialaiset ymmärsivät, mitä palvelumme tarkoittaa perheiden kannalta. Tämä oli meille asiakkaana hyvin arvokasta. Minulla ei ole oikeastaan muuta kuin hyvää sanottavaa Ciniasta”, hän suitsuttaa.

Cinian liiketoimintajohtaja Jukka Hornborg komppaa myös sujuvaa yhteistyötä, jonka pohjalla on hyvä asiakassuhde ja luottamus.

sitaatitKuuntelimme Sydänliiton tarpeita ja toiveita herkällä korvalla. Jos asiakkaalla oli toive saada erilainen ratkaisu, pallottelimme asiaa puolin ja toisin, kunnes saatiin paras lopputulos myös heidän mielestään”, Hornborg kertoo.

Neuvokas perhe -kokonaisuutta markkinoidaan jatkossa niin median kuin esimerkiksi bloggaajien kautta. Perheillä on selvä mielenkiinto ja halu elää terveellisten elämäntapojen mukaisesti, mutta arjessa aikaa ja voimavaroja vievät monet muutkin asiat.

”Haluamme tuoda esille nimenomaan sitä viestiä, että kohtuulliset tavoitteet ja armollisuus omaa elämäntilannetta kohtaan vievät eteenpäin. Olemme hyvällä fiiliksellä liikkeellä”, summaa Koivumäki.

Asiakaslähtöinen ohjelmistokehitys

LUE LISÄÄ

Kuinka voimme auttaa?

Kerro haasteesi tai kysymyksesi ja jätä yhteystietosi. Olemme sinuun pikimmiten yhteydessä!

Lisätietoja:

Jukka Hornborg, liiketoimintajohtaja, Ohjelmistopalvelut, Cinia Oy
jukka.hornborg@cinia.fi
puh. 040 592 9596